Dag 0: Reisdag 15/06/2022

26 augustus 2022 - Zeist, Nederland

Na fijn afgezet te zijn op Utrecht Centraal door mijn persoonlijke taxi chauffeuse was het dan eindelijk zover! Ik ga met de trein naar Schotland om daar  de West Highland Way te lopen! Mijn reis begint in Rotterdam naar Brussel via Antwerpen. Moet je in het begin wel in de goede trein stappen Edith.. iets met enthousiasme enzo. Op Utrecht pakte ik de trein richting Den Haag ipv Rotterdam. Een goed begin.

7:50
Na aankomst in Rotterdam heb ik na het het halen van de broodnodige koffie gelijk de NS internationaal gebeld  om te vragen of ik mijn ticket voor de volgende trein om kon zetten naar een  trein later. Dat was helaas niet mogelijk. De volgende trein op het perron voor me is de Thalys naar Parijs die via Antwerpen gaat. Heel even twijfelde of ik de gok moest wagen om gewoon daar in te stappen om zo mijn daaropvolgende trein te kunnen halen. Voor deze treinreis ben je verplicht kaartjes te reserveren. Het is een gok. Uiteindelijk ben ik te kip om het te doen. Als ik gepakt wordt dan heb ik echt een probleem, gaat alles nog langer duren en ben ik nog verder van huis ( en ik ben al een stukkie van mijn huis ;) ). Ik wacht dus braaf op de volgende internationale trein van de NS (waar ik wel een kaartje voor heb) en laat de Thalys letterlijk aan mij voorbijgaan. Bijkomend dingetje ook nog is dat buiten mijn perikelen om,  alle internationale treinen sowieso al vertraging hebben door werkzaamheden aan het spoor.

Inmiddels zit  ik nu in de trein richting Brussel via Antwerpen. Ik kan heerlijk blijven zitten. Ik knijp hem wel een beetje bij deze rit want ik kan deze rit niet vinden in degelijke treinreis apps wat betekent dat ik de trein ( + haltes)  niet kan volgen. Hopelijk staat die op de railplanner app.

Even later kwam de conducteur langs en kon ik het niet laten om het toch even te vragen. En wat blijkt, ik zat helemaal goed. Deze trein heeft als eindstation Brussel-Zuid/ Brussel-Midi! Les weer geleerd: laat het los. Het komt vanzelf goed.

Natuurlijk heb ik wel door alle omstandigheden hoop opgegeven om de oorspronkelijke reistijden te halen. Ik zou eigenlijk om 09:38 vertrekken met de Eurostar naar London Pancras International  ( en dus geen Pancreas (of alvleesklier in het Nederlands),  zoals ik het wel eens gekscherend zei: "ik ga naar London  Pancreas"). Dat is inmiddels 12:56 geworden dat ik de Eurostar instapte ( ik kon dit ticket op het station van Brussel gelukkig kosteloos omzetten naar een ticket met een latere vertrektijd). Die trein vertrok om 12:56 en de tijd om te boarden was 12:36 ( ik moest bij deze rit wel door de douane aangezien deze trein van het ene land (België) via een tussenprovincie en land (Lille, Frankrijk)  naar het andere land (UK) gaat.

11:35
Je raadt het nooit maar Het Leven stelt me aardig op de proef. Ik ben nu inmiddels in Brussel Midi, ingecheckt en al te wachten tot ik kan boarden op de trein. Door de douane gegaan, moest ik het ALLERBELANGRIJKSTE inleveren.. mijn gasflesje. Dat wordt dus een nieuwe aanschaffen in Glasgow. Kak. Als ik daaraan gedacht had, had ik het flesje wel in Glasgow gekocht. Maarja  ''als hadden komt  is hebben te laat'' zou mijn lieve oma gezegd hebben.

13:20
Na nog meer vertraging ( we zouden 12:56 vertrekken, dat werd 13:18 omdat sommige mensen wat problemen hadden met de douane/grenscontrole) ben ik dan eindelijk onderweg naar London Pancras International. Vanuit daar vervolgt zo het avontuur van het omboeken van de tickets met mijn onontkoombare charme. Maar nu eerst 2 uur in de trein met een tussenstop in Lille voordat we het Kanaal oversteken via de Eurotunnel

14:06
Het is zover. Ik kan eindelijk zeggen dat ik de eerste grens ben overgegaan in Lille. Lille was de eerste en gelijk ook de laatste  keer dat de trein stopt voordat we het kanaal naar Engeland gaan oversteken.

14:26
Op het moment van schrijven ben ik nu echt de kanaaltunnel ingedoken. We gaan op dit moment 200 km/u. Het beste moment om te mediteren en te (onder)gronden is nu want dichter bij de grond kom je niet op 75 km diepte onder het wateroppervlak. Het is een gek gevoel, je duikt in Frankrijk de tunnel in en komt op Brits grondgebied weer naar boven. Een knap staaltje constructie is het wel. Wat ik ook gek vindt is het gezichtsbedrog. Deze treinreis zit ik in z'n achteruit maar in de tunnel heb ik het gevoel dat ik juist vooruit rijdt. Zou dat iets psychologisch zijn?  Ik weet het niet, maar interessant vind ik het wel.

15:00
Aangekomen op London Pancras International heb ik een mooi klein wandelingetje van 10 minuten gelopen (de zon scheen naar hartelust en vulde mijn stemming heerlijk aan, ik heb even kunnen proeven van The London Life) naar een ander station London Euston(spreek uit London Joe-ston anders begrijpen ze je niet, ik spreek hier uit ervaring). in de buurt waar mijn volgende (en tevens laatste treinreis) op de planning staat richting Glasgow Queen Central Station (Schotland). Gelukkig heb ik ook in London mijn laatste kaartje gratis kunnen omzetten naar een ticket op een later tijdstip.

15:30
Mijn trein naar Glasgow Queen's Central Station vertrok om 15:30 en ik zit ingedeeld in een coupé vol met een klas van 12 jarige drukke, terroriserende kinderen. Dat wordt een leuke rit van 2 uur. Adem in, adem uit.. De trein komt hopelijk rond 17:30/18:00 aan. Dan een metro pakken naar Milgavnie, wat happen en daarna snel naar mijn AirBnB. Dat is het plan.

17:00
Het woord van de dag vandaag is, ja je raadt het al waarschijnlijk, vertraging! Rond 17:00 uur zouden we eigenlijk moeten arriveren maar we hadden (wéér) vertraging opgelopen. Dit keer waren er twee spoorlopers op het spoor die gearresteerd moesten worden. Echt waar je verzint het niet. Na 2 uur stilstaan accelereren we weer naar een snelheid die gewenst was.

19:00
Uiteindelijk rond 19:00 uur aangekomen op Glasgow Queen Central Station. Vanuit daar de metro gepakt naar Milgavnie. Ik kwam om 19:30 aan in Milgavnie. Daar bij de plaatselijk Tesco een magnetronmaaltijd, IPA (van 7%) en een chocoladepudding gescoord. Eenmaal in de AirBnB heerlijk alles kunnen droppen, lekker gedouchet, prakkie gegeten en daarna om 21:30 (ontzettend) moe maar voldaan naar bed gegaan. Ik viel als een blok in slaap ( De IPA had daar zeer zeker een goede bijdrage aan geleverd.. Kadonk).

Morgen in Milgavnie maar even een stevig onbijtje en een nieuw gasflesje scoren. See you tomorrow!