Oostenrijk 2016

22 april 2022 - Zeist, Nederland

Dag 1 Utrecht CS / Bisschofshofen
 zaterdag 04-06-2016
geschreven op 05-06-2016 09:50

Na lang wachten is het dan eindelijk zover! We gaan naar Oostenrijk . Eerst de tram, dat was niet zo boeiend en  het vakantiegevoel  was er dus ook nog niet. Aangekomen op Utrecht Centraal pakten we de trein naar Arnhem. Dat was maar een kort ritje van maar een halfuurtje.

Vanuit Arnhem begon het leuke werk! Daar pakten we de International City Europe (ICE, niet te verwarren met de artiest ICE die bekend is van onder andere Mocro Maffia maar dat geheel terzijde). Enfin de ICE is een hogesnelheidslijn die op z'n top 296 km p/u weet te behalen. De ICE bracht ons in 1,5 uur naar naar Düsseldorf. Vanuit daar pakten we onze derde en gelijk onze langste treinrit van namelijk 5 uur naar München toe.  We kwamen om 16:05 aan in München waar we nog een trein pakten van München naar  Bisschofshofen. Dat zal wel ons eindstation zijn zou je denken. Niks is minder waar. Na deze treinreis moesten we nog 20 minuten met een shuttlebus.

Toen we eindelijk aankwamen en onze kamers werden toegewezen, gingen we gelijk onze spullen droppen en ETEN. We hadden allebei flink trek omdat we sinds ons ontbijt eigenlijk bijna tot niets meer hadden gegeten.

We aten in een restaurant genaamd 'Chili'. Een erg leuk Oostenrijks tentje. Het eten was goed maar wel wat veel. Na het heerlijk maal  bij 'Chili's' zijn we bij aankomst op onze kamer gelijk ons bed in gedoken. We waren allebei doodop door de reis en alle indrukken.

Dag 2: zondag 05-06-2016

Pension (in de serre) 17:59

Vandaag wilden we de met lift naar boven (de berg op) en vanuit daar zouden we een stuk gaan lopen maar de lift was helaas gesloten wegens het weer. Deze week zitten we dus zonder skilift. Dus hebben we een elektrische auto gehuurd, zijn we ergens uitgestapt en hebben we onverwachts nog een wandeling gemaakt, prachtige plaatjes geschoten en daarna wat gaan eten (snack)  in een restaurantje. Straks gaan we weer een hapje eten bij Chili's.

Dag 3: maandag 06-06-2016
in bed 21:21

Vandaag hadden we na het ontbijt een wandeling op de planning staan. We hadden gisteren al gekeken op de bordjes langs de weg welke route we zouden nemen. Vandaag hadden we voor 'De Route van de Moosalm' gekozen van 2,5 uur. Het was een prachtige wandeling dwars door de weilanden met de zogenaamde "Milka" koeien (ze hadden allemaal zo'n grote bel om hun nek). De klim was wat steil maar ook dat hebben we overleefd. Op de top besloten we de Moosalm niet verder te vervolgen omdat we ook nog terug moesten. In plaats daarvan liepen we naar het dorpje Zaglau even (1 uur en 15 minuten) verderop lag. Na het dorp te hebben bekeken waren we weer terug in ons dorp en   hadden we bij ons stamcafé nog wat gedronken.

Na ons wandelavontuur vond ik het tijd om nog een avontuur aan te gaan; ik huurde een elektrische driewieler en ging daarmee Werfenweng onveilig maken. Eenmaal op de hotelkamer gegeten en lekker vroeg gaan slapen.

Dag 4: Dinsdag 07-06-2016
Op bed 21:30

Vandaag was een nieuwe dag in Pension Alpina. Vandaag hadden we een fietstocht gemaakt op elektrische mountainbikes (dat mocht ook wel want we fietsten dwars door de bergen heen). Dit was een gave activiteit en ook de uitzichten waren wederom weer prachtig. Onderweg bij een tentje nog wat gedronken en na de tocht de fietsen weer ingeleverd en met de SMART naar Bisschofshofen gereden, daar de toerist uitgehangen en in Werfenweng een (veel te vette) pizza (half) opgegeten en weer terug gereden. Auto teruggebracht en naar het pension gelopen. Daarna een rustige avond gehad.

Dag 5: Woensdag 08-06-2016
Onbekende plaats en onbekende tijd

Vandaag hebben we na het ontbijt weer een stuk gewandeld. Dit keer zijn we de hele andere kant op gelopen. De route was precies goed want dat bracht ons langs hele mooie stukken natuur en langs een grote dam. Toen we uiteindelijk terugkwamen bij het hotel hadden we ons omgekleed en zijn we bij het zwembad gaan liggen. Totdat het ging regenen.. Toch maar weer naar binnen gegaan, weer omgekleed en onszelf klaargemaakt voor het avondeten. Op aanraden van onze Nederlandse buren ( en dat zijn er veel want we zitten met 5 andere Nederlandse mensen in het pension) om te gaan eten bij een Oostenrijks/Joegoslavisch tentje en dat was smullen! Het eten was er veel en van goede kwaliteit. Net zo goed als Chili's. Die heeft er dus een concurrent bij! Wij zouden vrijdag bij Chili gaan eten maar dat hebben we dus omgezet naar 'Restaurant Seealm'. Na  het avondeten hebben we een lui avondje gehad in de hotelkamer.

Dag 6: Donderdag 09-06-2016
In bed 22:08

Vandaag gingen we naar de geboortestad van 's werelds grootste & bekendste muziekcomponist namelijk niemand minder dan Mozart! We gingen dus naar zijn geboortestad, Salzburg. Een erg mooie en schone stad. In Salzburg gingen we naar het ''Haus der Natuur''. Een prachtig museum wat je kan vergelijken met Naturalis in Leiden.
Ook mogen natuurlijk de échte Mozart Kugeln niet ontbreken in Salzburg! Goddelijk. Toen we het eenmaal weer voor gezien hielden namen we de bus terug naar het pension. Op de kamer wat broodjes gegeten en daarna beneden in de serre nog wat potjes Skipbo gedaan.

Dag 7: Vrijdag 10-06-2016
Onbekende plaats & tijd

Vandaag gingen we na het ontbijt naar het kasteel 'Hohenherfen'. Dat kasteel stamt uit de 17e eeuw en was na een fikse (pun intended) brand in 1930 bijna compleet afgebrand. Ze hebben het kasteel weten te restaureren en dat is erg goed gelukt!  Het kasteel is prachtig. In het kasteel  hebben we een rondleiding gehad (inclusief audiogids). Als klap op de vuurpijl mochten we bovenin in de klokkentoren komen en daar werd voor ons de klok geluid. Niet veel later stonden we nog steeds boven en was het 11:00 uur dus werd de klok nogmaals 11 slagen lang geluid.

Na de tour hebben we ergens wat gegeten en hebbe we, zoals het een echte tourist betaamd, nog wat rondgekeken in de souvenirshop. Ons diner hadden we zoals afgesproken, weer bij 'Seealm'. Eenmaal op de hotelkamer hadden we niks bijzonders gedaan en hebben we nog even genoten van onze laatste avond.