Stilteretraîte Klooster Huissen 2019

22 april 2022 - Zeist, Nederland

28-06-2019

Op de kamer

Na een goede reis te hebben gehad, was ik aangekomen bij het Dominicanenklooster in Huissen ( niet te verwarren met de andere plaats; Huizen). De eerste indruk was dat het een prachtig oud klooster is die nog vol in de authentieke staat bewaard wordt. Prachtig.

Na een enige omweg werd ik hartelijk onthaald door een gastvrouw van het klooster. Zij liet mij ook de kamer zien waar ik de aankomende twee nachten zal mogen vertoeven. De kamer (genaamd 'Savonarola) is echt nog ingericht met het oude gedachtegoed van het klooster nog vol aanwezig. De kamer was erg fijn omdat het er zo minimalistisch uitzag. Het enige wat er stond was een bed, een nachttafel, een bureau, een kast en een wastafel met spiegel. Maarja meer heb je ook niet nodig. De (gedeelde) badkamer was gelokaliseerd op de gang.

Toen ik even later gesetteld was, was het tijd om het weekend te starten. We (de groep) verzamelden op de Groene Zaal. Dat werd tevens ons ontmoetingspunt de komende dagen.

Na wat kennismakingsopdrachten was het tijd om te gaan mediteren. Ikzelf had dat nog nooit gedaan dus ik was erg benieuwd. We gingen een ademhalingsmeditatie doen om je  concentratie te trainen. Erg boeiend. Tijdens de oefening kreeg ik het gevoel bijna in een trance te raken, zo fijn was die oefening. Zo fijn was de stilte (in mezelf).

Na de meditatie hebben we nog wat praktische dingen besproken en daarna ging de avondrust in wat betekende dat er vanaf dat moment niet meer gesproken of andere vormen van geluid gemaakt mocht worden tot aan morgenochtend 08:30 uur.
Morgen om 07:30 ga ik een stille zit bijwonen in de kloostertuin. Ik ga er samen met nog iemand anders uit de groep naartoe. Ook staat er morgen een pelgrimstocht op de planning. Zo maar lekker gaan slapen want het is morgen weer vroeg dag (voor de mensen die het zich afvragen, ook het ontbijt dat wordt geserveerd vanaf 07:00 tot 08:00 moet in stilte genuttigd worden).

29-06-2019

op de kamer
16:04

Vanochtend begon de dag vroeg.
Om 07:00 uur stond de wekker. Na een stil ontbijt stond ik (stil) buiten in de kloostertuin om 07:30 te wachten. De stille zit was een aangename verassing. Je laat je lijf écht wakker worden zonder invloeden van buitenaf (mijn telefoon staat sinds mijn aankomst hier, uit). We hadden tijdens de stille zit veel oefening gedaan in stilte waaronder een concentratieoefening (in die concentratieoefening werd ik natuurlijk afgeleid door een fanfare die toevallig op dat moment  vlak langs de kloostermuur voorbijliep. Grappig feitje.).

Na de stille zit had ik nog een mis meegemaakt in de kapel. We mochten in de oudste banken van de kapel zitten en het was heel intiem en erg mooi. Er hing tijdens de mis een serene, kerkelijke sfeer

Na het vesper te hebben bijgewoond zijn we gestart met de pelgrimstocht. We begonnen de tocht in stilte wat voor mij wat onwennig was in het begin, maar hoe verder de tocht vorderde, hoe fijner ik het vond. Toen er na een tijd weer gesproken mocht worden, voerde met degene met wie je samenliep (we waren ingedeeld in tweetallen) een (diepgaand) gesprek over wat jou zin geeft in het leven.

Niet veel later kwamen we aan bij onze picknickplek en was het het tijd om te eten en te toiletteren. Na het middagmaal hielden we met z'n allen een kleine siësta in het gras in de schaduw. Na de siësta kregen we de opdracht een foto te maken die jou op een intuïtief niveau aansprak. Dat was voor mij niet moeilijk want zo'n 200 meter bij ons vandaan stond een kinderboerderij!

Na de foto's gemaakt te hebben, liepen we (wederom) weer in stilte terug naar het klooster door de prachtige natuur en de verzengende zomerhitte. Toen we eenmaal bij de pond aankwamen mochten we weer spreken en had ik een leuk gesprek met een begeleider die hier al 19 (!) jaar werkt.

Eenmaal terug in het klooster had ik een frisse douche genomen (knapte er helemaal van op), en even van de vrije tijd genoten tot aan 17:30. Dan gaan we eten. Af en toe heb ik als achtergrond wat fanfaremuziek van buiten aangezien het een plaatselijke feestdag is. Dat brengt wel wat sfeer. Ik ga me zo maar eens opfrissen want het is nu bijna etenstijd (warm). Later vanavond schrijf ik weer.

Dezelfde dag, paar uur later
21:55

Na de warme maaltijd heb ik meegedaan aan het vesper in de kapel, een kaarsje opgestoken voor alle dierbaren die er niet meer zijn en daarna een meditatie bijgewoond die in het teken stond van het vraagstuk 'Wat is de zin van het leven?'. Hele mooie, boeiende en interessante sessie. Na afloop nog een goed gesprek gehad met een groepsgenoot onder het genot van een kop koffie.

De kerkklok slaat 10x wat betekent dat het nu precies 22:00 uur 's avonds is. Ik heb nu een uur vrije tijd tot aan 23:00 uur. Dan staat er een nachtwake op het programma onder de grote rode beuk in de kloostertuin. Een avond van samenzijn, zingen en bezinnen.

30-06-2019

Weer thuis
17:00

Goedemorgen. Vanochtend het Lauden meegemaakt, ontbijt gepakt in stilte en daarna naar de zondagsviering geweest ( die scheen heel erg mooi te zijn).

Na de vieringen hebben we een schildersessie gedaan genaamd schilderen op intuïtie. Was erg leuk. Na de sessie hebben we geluncht en was het alweer tijd om onze spullen te pakken en te gaan. Wat een fijne ervaring was dit zeg. Ik had er zelfs moeite mee om mijn telefoon weer aan te zetten na zo'n stil weekend waar je niet constant wordt geprikkeld door alles. Ik raad dit iedereen aan om dit minimaal 1x in je leven meegemaakt te hebben.

Disclaimer: deze foto's zijn niet door mij gemaakt, ze zijn door groepsgenoten gemaakt en later doorgestuurd. Mijn telefoon stond de gehele periode uit.