Dag 2: Hollandse Rading --> Amersfoort, 10-06-2026 (24km)

20 juni 2026 - Zeist, Nederland

Na een rommelige nacht inclusief een grote moessonregen die ineens ter plekke kwam en die hard tegen het dak kletterde, sliep ik voorbeeldig. De frisse boerenlucht van de stal pal naast me nam ik maar op de koop toe.

Om 06:30 schrok ik wakker van een nachtmerrie waarbij iemand me bedreigde. Diegene schreeuwde 'Als jij nu niet ophoudt, dan zorg ik dat jíj ophoudt!'. Altijd leuk. Ik draaide me nog even om en ging er om 08:00 uur uit.

Na het smakelijke ontbijt was het tijd om te gaan. De zon scheen en er was geen vuiltje aan de lucht. Totdat het weer ineens omsloeg. En niet zo'n klein beetje ook. Ik liep midden in het bos toen het allemaal begon. Het begon met een paar druppels, maar al snel begon het flink te donderen! 

Dit vond ik natuurlijk helemaal niet leuk. Het donderde intussen echt behoorlijk. Ik zag een afdak bij een boerderij en besloot daar mijn opties te overwegen. Het zag er niet naar uit dat het binnenkort zou stoppen met regenen.  Ik sprak een vrouw aan (die ik al 15 minuten zag rommelen bij een auto) om te vragen of het veilig is om verder te lopen of  niet. Ze vertelde me met verbazing & onmacht dat ze er zojuist achter is gekomen dat haar ruit is ingeslagen, maar dat de dief gelukkig het alleen bij wat rondsnuffelen heeft gehouden en er  niks van waarde weg was. De brutaliteit. Ongelooflijk. 

Enfin ik kwam om 11:00 uur aan bij de Mauritshoeve (tip van mevrouw) wat gelocaliseerd ligt aan het einde van de straat. Het was woensdagmiddag 11:02. Op woensdag 11:00 uur gingen ze open. Wat een geluk!

Gauw een koffie besteld en een halfuur later kwam een groep van 50 man binnengelopen. Een groep mensen die kwamen condoleren. De een z'n dood is de ander z'n brood zullen we maar zeggen. 

Nadat de groep van de condoleance binnenkwam, barste de hemel uit zijn voegen. Onweer, regen en donderklappen voor 1,5 uur lang. In de tussentijd nam ik het er maar van en bestelde nog een koffie en een soep van de dag. Het weer was die dag ook niet te vertrouwen want het ene moment kwam (sporadisch) de zon door en het andere moment hoosde het weer. Ik zou die dag door de bossen en de heide moeten doorkruisen, maar met dit onbetrouwbare weer zag ik dat echt niet zitten. Daarom besloot ik met alternatief vervoer naar Amersfoort te reizen. Ik kwam die dag redelijk vroeg aan in Amersfoort, dus besloot ik er maar een stedelijk dagje van te maken. Het leek alsof wel alsof  ik het weer in mijn zak had meegenomen want ook in Amersfoort was er vrij weinig verschil tussen een zomerdag in Nederland en een regenseizoen ergens in Indonesië. Rond 16:30 kon ik gelukkig al terecht bij mijn adres.  

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl

1 Reactie

  1. Wim Leeuw:
    20 juni 2026
    Wees aardig voor jezelf. Fantastisch

Jouw reactie