Porto, Vigo, Boyona & Islas Cíes 2019

23 april 2022 - Zeist, Nederland

Dag 1

05-08-2019
Porto
In de punt, in de slaapzak

Vandaag heb ik een vroege vlucht gehad. Om 05:45 vertrok het vliegtuig naar Porto (Portugal). Na 4 maanden van afwezigheid ga ik mijn vader opzoeken! Ik vind het wel spannend om voor het eerst alleen vanaf Schiphol in de zomerdrukte te vliegen. Het inchecken had ik thuis al online gedaan dus ik kon zonder problemen de koffer afgeven, langs de douane en naar de wachtruimte. Ik moest nog dik 2 uur wachten voordat ik kon borden dus die tijd heb ik maar even goed uitbesteed aan heel wat afleveringen van Suits.

Na 2 uur en 40 minuten was ik eindelijk geland! Vliegtuig uitgestapt, naar het toilet gegaan en mijn koffer opgehaald. En daar stond mijn vader mij op te wachten in de arrival-hal! Het was zo fijn om hem weer te zien. Na een dikke knuffel te hebben uitgewisseld zijn met de metro naar het centrum van Porto gereisd. De hele hebben we  in Porto de toerist uitgehangen (de koffer + tas in een locker op 't metrostation gestopt). Onze laatste stop in Porto was een kapperszaak om even het oerwoud op het hoofd van mijn vader te trimmen (sorry pap). Het zaakje werd gerund door een oud vrouwtje. De vrouw kon geen engels maar desalniettemin hadden we de grootste lol en  ze had zelfs ook een Pers.  Leuk beest, die sprong zelfs ook even bij mij op schoot.

2 uur later vertrok onze Flix-bus van 2 uur en 30 minuten van Porto --> Vigo waar de boot in de haven ligt. De busreis ging voorspoedig. Ik had weer een aflevering van Suits (lang leve vooraf gedownloade afleveringen) gekeken en daarna vooral de binnenkant van mijn ogen.

Die avond aten we om 22:00 uur en sloten we de dag af met een koude duik in het water om al het plak van het reizen in het vliegtuig af te spoelen. Heerlijk! Daarna snel in de zak gekropen. Ik zal best slapen.

Dag 2
Vigo
In de punt, in de slaapzak 11:00

Zo, de eerste  nacht zit erop. Ik heb heerlijk rustig geslapen. In het begin moest ik wel wennen aan het deinen van de boot maar dat wende vrij snel. Het voelde als thuiskomen omdat ik vaker schommelend in de punt van een boot ( de La Femme Trois) heb geslapen.

Enfin, we kwamen hier om 12:00 uur uit bed. Heerlijk. Alles gebeurd hier muy tranquilo dus ook het opstaan. Na het ontbijt (of brunch) was het tijd om het nieuw bestelde anker te halen en naar het centrum van Vigo te varen. We voeren naar een uitgestorven haven waar de enige getuige van onze komst een schip was waar al duidelijk een X aantal jaar niemand meer aan boord is geweest (verlaten en verroest).

In Vigo hebben ze ( het bedrijf die ankers maakt) eindelijk een ankerketting van het juiste formaat (lang verhaal). Goed, puntje bij kettinkje (uhh paaltje), mijn vader ging de ketting halen, Marieke bleef op de boot passen en ik ging op de vouwfiets het centrum van Vigo onveilig maken. Daar ging ik. Onbewust van de chaos op de wegen op en rondom Vigo (jokes on me).

Dat zit zo: In Vigo hebben ze geen fietspaden dus ik als (voor Spanjaarden) grote reus op een klein vouwfietsje trok ik bekijks. Ik reed gezellig naast scooters, auto's en zelfs vrachtwagens op dezelfde weg. Op minder dan een armlengte zoefden ze me met een rotgang voorbij. Goed voor de adrenaline!

In Vigo zelf een bakkie gedaan en de route gevraagd waarbij bijna mijn plattegrond werd ingenomen.. Verder lekker asociaal de toerist uitgehangen in mijn halfbakken Spaans, verdwaald, waarbij ik bijna met de vouwfiets de snelweg opreed omdat ik niet had gezien dat er een bordje stond met 'snelweg'. Toen ik eenmaal de weg had teruggevonden naar de boot had ik mijn loot weggezet, heb ik wat geholpen met klusjes  rondom de boot en aan de nieuwe ankerketting. Toen we eenmaal vaarklaar waren zijn we  vertrokken uit dat schimmige, grijze haventje net buiten de kust van Vigo en zijn we naar de kust van Vigo gevaren waar we zelfs nog een dolfijn uit het water heb zien springen. Prachtig!

Eenmaal voor de kust van Vigo heb ik meegeholpen om het anker te water te lichten. Nadat we letterlijk gesetteld waren aten we rond 22:30. Na zo'n enerverende dag hebben we afgewassen, heb ik mezelf gewassen, tanden gepoetst en mezelf klaargemaakt voor een nieuwe nacht in de zak. Morgen  gaan we eilanden bezoeken. Daar heb ik echt ontzettend veel zin in!

Dag 3
Aan de tafel in de kajuit 22:20

Na vanochtend heerlijk wakker te zijn  gemaakt door mijn vaders smartlappen over de radio (zijn signature manier om ieder te wekken), zijn we gaan ontbijten. Eigenlijk zouden we vandaag naar Islas Cíes gaan maar door de harde wind die uit de verkeerde richting kwam viel ons plan in het water (pun intended). Ook regende het erg hard. Toen het eenmaal gestopt was met regenen poogden we een waging. Na 2,5 uur varen met windkracht 7 en golven van 3 metershoog kwamen aan bij onze volgende ankerplaats; Boyona. het was toen rond 21:00 in de avond. Gelijk het anker gelicht en onszelf klaargemaakt voor de komende nacht. Voor ons doen is dit vroeg maar morgen gaan we het stadje Boyona bekijken en (als het weer, de windrichting en de windkracht het toelaten) gaan we dan eindelijk naar Islas Cíes. Islas Cíes is een eilandengroep met prachtige witte  bountystranden. Het wordt ook wel de Cariben van Europa genoemd! Ik ben benieuwd! Slaap lekker!

Dag 4
Kajuit 21:32

De dag begon met regen en wind (alweer). Af en toe kwam de zon door maar dat was zeer uitzonderlijk.
Toen het na een paar uur droog was geworden hebben de boodschappentassen, de boodschappentrolley van de Blokker (Blokkie --> RIP) en onszelf in Argootje gehesen en zijn we naar de haven van Boyona gevaren. Vanuit daar hebben  we hebben we (droog) de omgeving en het centrum verkend.

In het centrum hebben we een kopje koffie en boodschappen gedaan. Na het doen van de boodschappen zijn we nog wat wezen drinken in een kantine-achtig cafeetje. We moesten schuilen want het ging weer eens goed tekeer. Na de stortbui snel Argootje gegaan. Die was niet blij omdat we hem alleen achter hadden gelaten in de regen ;). Dus ook met instappen moest Argootje natuurlijk onstuimig stuiteren (zal de puberteit wel zijn).  De regen was ondertussen gaan liggen maar de wind dus zeker niet. Tijdens het terugvaren sloeg de wind op de golven dus op ons door de combinatie van golven, wind en een onoverdekte dinghy.

Je raadt het al, we kwamen allemaal doorweekt aan op de Argo. Allemaal even snel gedoucht (afspoelen van het zoute water) en wat gegeten. We zijn nu net 15 minuten klaar met eten en de koffie pruttelt naar lieve lust.

Dag 5
Kajuit 14:03

We werden laat wakker, ontbeten rond 12:30. Na het eten een verfrissende duik genomen in de Ocean Atlantico. Heerlijk verfrissend! Straks gaan we aan land en gaat ieder z'n eigen weg. Mijn vader en Marieke wilde graag een stuk over het strand lopen en ik wilde graag de heuvels/bergen gaan verkennen per vouwfiets.

Kajuit 23:22

Na een lekkere fietstocht door de straatjes van Boyona ben ik na een tijdje weer teruggekeerd naar Argootje waar we met z'n allen weer naar de Argo voerden. Daar hebben we wat nagepraat over ieders ervaringen onder het genot van een biertje en een chipje. We zijn die avond tot het besluit gekomen dat we maar niet gaan koken. We aten in Boyona in een visrestaurant. Mijn vader had mosselen, Marieke had grote gamba's en ik had voor het eerst (gefrituurde) inktvisringen gegeten. Het eten was erg lekker en de bediening snel. Erg snel. We hadden de starter nog niet op of ons hoofdgerecht werd al geserveerd. Hetzelfde gold voor het nagerecht. Na het eten nog even door Boyona geslenterd. Eenmaal terug op de boot heb ik mijn kersverse diploma laten zien onder het genot van een kop thee. Perfecte afsluiter van de dag. Morgen gaan we dan EINDELIJK naar Islas Cíes! De weersvoorspelling is voorspoedig!

Dag 6
Islas Cíes
Kajuit 18:33

Vanochtend vroeg zijn we na een kleine stop om diesel en water te tanken, uiteindelijk vertrokken naar Cíes. Na een toch met veel golven door de rotspartijen waarbij we net niet op een zandbank voerden door de uitmuntende vaarkunst van onze schipper (dit was een afsnijdroute) kwam Cíes dan eindelijk in zicht! Voordat  we aankwamen bij het eiland werden we verwelkomd door een pod dolfijnen die al springend ons tegemoet kwam zwemmen. Er was zelfs een kalf bij!

Toen we eenmaal het juiste plekje hadden gevonden om te ankeren, lichtten we het anker en zijn we naar de kust gevaren. Daar hebben we het strandje verkend en wat plaatjes geschoten. Op onze wandeling kwamen we 1 dode en 1 bijna-dode meeuw tegen op het strand. De laatste was meer dood dan levend dus die hebben we uit zijn lijden verlost door de nek door te knippen met een nijptang.

We konden helaas niet in bossen en op de kliffen op het eiland rondstruinen want de natuur in dit natuurgebied is een beschermd natuurgebied waarbij de toegang de bossen verboden is in het broedseizoen van de dieren die hier leven. Deze regelgeving zorgt ervoor dat het eiland nog echt ongerept is! En zo zien we het graag!

Iets later zijn we weer teruggegaan naar de Argo, daar met z'n allen getoost op deze fantastische dagen die ik heb gehad. Want morgen is het helaas alweer tijd om terug naar huis te keren.

Dag 7
Islas Cíes
Punt 11:00

Vandaag uitgebreid gegeten, tanden gepoetst en de koffer maar weer gepakt voor de terugweg naar huis. We gaan nu weer terug naar Vigo. Vanuit Vigo pakken we ( mijn vader en ik) de taxi naar de opstapplaats van de flixbus. Daar neem ik afscheid van mijn vader en ga ik zelf met de flixbus vanuit Vigo terug naar Porto. Aangekomen in Porto hebd ik nog wel even de tijd om wat te eten voordat ik de bus of taxi naar Aeroporte Porto neem. Ik ben al ingecheckt (online gedaan) en mijn boardingpas heb ik ook al. Het is nu 11:06 en we varen nu écht op dit moment weg.