Domaine Polleur 2015

23 april 2022 - Zeist, Nederland

Dag 1  17 -8-2015
Domaine Polleur 17:52

Vanochtend werd ik na een korte nacht wakker. Ik kon de slaap niet vatten. Mijn moeder haalde mij op en samen waren we vertrokken naar Domaine Polleur nabij Spa gelegen in de Belgische Ardennen.

Na een reis van ongeveer 2,5 uur zijn we aangekomen bij de camping. We hebben dit keer een Glamping tent gehuurd en zitten op een prachtig plekje met uitzicht over de camping en de bossen. De camping zelf ziet er schoon en verzorgd uit, Morgen gaan we naar de grotten van Han. En naar een 12e eeuws kasteel waarvan de naam nog moeilijker is dan de geschiedenis.

Wens me succes want vanavond is er kinderdisco op de camping..

Tot morgen!

Dag 2  18-08-2015
Het kasteel van Franchimont  & de grotten van Han

Vandaag zijn we naar het kasteel  van Franchimont gegaan. Dat kasteel stamt uit de 12e eeuw.We kregen een plattegrond erbij met nummers. Bij elk nummer stond een korte uitleg over het gedeelte waar je je bevond. We begonnen de route bij nummer 7  en eindigden bij nummer 6 (voor de snelle denkers onder ons; er waren 31 nummers).
Op een gegeven moment waren er 56 treden recht naar beneden. Beneden bevonden zich de kazematten (ondergrondse opslagplaatsen en potentiële vluchtroutes).

Na een bezoek te hebben gebracht aan het kasteel bezochten we ook de grotten van Han. Deze grotten liggen in het Belgische plaatsje Rochefort nabij Han-sur-Lesse. Later kwamen we erachter dat wij hier eerder waren geweest maar de route van de gids zodanig was veranderd  dat het toch in ons opzicht, anders leek. Iedereen aanwezig maakte foto's maar hadden zoiets van 'we zijn hier toch al geweest en het enige wat je hier ziet is steen en plasjes water met modder en zand.

De tocht verder was erg mooi, de trappetjes steil en glad, en het uitzicht fantastisch. Op een gegeven moment stonden we onder een rotsblok van wel 24 ton die alleen op zijn plaats werd gehouden door 2 andere rotsblokken. Toen we even later een trap van 82 treden beklommen was ook dat uitzicht fenomenaal.  Als afsluiter een boottocht door de wateren van de grotten gedaan. De boot had geen motor dus was het een mooie stille tocht door de wateren van de grotten van Han, We moesten zelfs onder een rotsblok doorvaren die zó ontzettend laag hing, dat dat rotsblok ook de bijnaam 'de Guillotine' heeft. Om daar onderdoor de kunnen moesten wij met onze hoofden tussen ons benen zitten en onszelf zo klein mogelijk maken. Supergave ervaring om een rotsblok zo laag bij je  rug te zien. Wauw.

Dag 3 19-08-2015
 Laatste wandeling en terug naar huis

Op onze laatste dag hebben we dus voor het eerst zon gehad! Dat was wel echt even lekker zeg! Vandaag hebben we een wandeltocht gemaakt van 10 km dwars door het bos, heide & veenlandschap. De tocht was ontzettend mooi. Sommige paden waren beter toegankelijk dan andere, maar dat maakte het alleen maar leuker! Na een tocht vol modder, prikplanten en teken (waar we onszelf naderhand goed op gecontroleerd hadden) kwamen we weer aan bij de tent, even gedoucht en daarna wat gegeten in een tentje. Dat was geen succes (te vet voor woorden). We zijn daarna maar gewoon gaan rijden. terug naar huis. Ik vond het ontzettend leuk!