Dag 3 06/05/202 Dominicanenklooster, Huissen

9 mei 2023 - Zeist, Nederland

Aan het bureau, 13:10

Het avondprogramma van 05/05/2023 bestond uit het lezen van tekeningen. Een avondje theorie. Het was erg veel informatie maar wel echt super interessant. Na het avondprogramma een afsluitende meditatie gehad. Ik kon me deze keer erg slecht concentreren.. Na de meditatie een drankje gedaan in 'De Herberg' als afsluiter van de dag.

De volgende ochtend ging de wekker om 06:40. Aangekleed, tanden gepoetst en nog even wat gelezen in mijn boek ( Patti Smith - Just Friends)  voordat ik het Lauden ging bijwonen en een kaarsje had opgestoken. Na het Lauden was het tijd voor het ontbijt.

Aan het bureau, 15:22

Na het ontbijt even terug naar de kamer, even mezelf wat opgefrist en daarna hop naar het ochtendprogramma. We hadden geoefend met perspectief tekenen door middel van het natekenen van een fotokaart die op z'n kop voor je lag. Erg boeiend omdat je dan zo verplicht wordt écht waar te nemen  wat je ziet. Na deze oefening hadden we een buitensessie ( het was prachtig weer!). Ik koos dit keer voor een andere materiaal; houtskool. Ik had nog nooit met  houtskool gewerkt dus ik vond dat machtig interessant. Na het afsluiten van het ochtendprogramma was het tijd voor de lunch. Het eten is hier heel erg goed, niks op aan te merken!

Na het eten had ik nog wat in het logboek geschreven (zie bovenstaand bericht), mezelf opgefrist  en klaargemaakt voor de volgende sessie die om 13:30 van start zou gaan. Ik ben op het moment van schrijven net terug van reeds genoemde sessie. In het begin vond ik het niet zo opschieten omdat we tekeningen uit boeken gingen lezen, op zich wel leuk, maar het werd al gauw ietwat saai omdat mijn spanningsboog niet heel geweldig meedeed. Na die oefening gingen we verder met een andere oefening. Proces tekenen. We kregen  allemaal een voorwerp die we geen naam gaven want anders werk je vanuit je hoofd in plaat van vanuit je ''zijn''. Dat voorwerp daar kon je iets mee in verschillende stappen. Die stappen liep je dan 1 voor 1 af, en zo had je dan een proces van verandering waargenomen en dus getekend.

Na afloop van de sessie nog even blijven plakken en nog even wat nagepraat over de opdracht. Daarna terug gegaan naar de kamer, schoenen uitgedaan (ik heb nu eigen tijd tot aan 17:30  want dan is de warme maaltijd. Nu ben ik dus heerlijk aan het schrijven/tekenen.

Aan het bureau, 19:12

En toen was het tijd om te eten om 17:30. Ik had eigenlijk best trek. Zo merk je dat al deze nieuwe informatie, indrukken, en mensen (op een goede manier) best wel veel energie van je vragen. Het eten was voortreffelijk. Aardappels met een zeewierburger met kaas, een salade en als toe een bakje chocoladevla. Iemand naast me zei  dat het op Sanoma/Saloma (?) leek. "Nee dat ken jij niet, daar ben je te jong voor''. Aldus de wat oudere buurvrouw die naast me zat met eten. Het schijnt dat het een soort poeder (in verschillende smaakjes) is, dat je moet mengen met karnemelk en nog wat dingen en dan zou je vla krijgen.

Enfin, na het heerlijke eten even teruggetrokken op de kamer, daar even opgefrist en terug naar de kapel voor het Vespers. Mooie dienst waarbij er mooi werd gezongen. Terug naar de kamer, op dit moment even snel wat neerkrabbelen, lensjes verwisselen voor de bril en dan hop naar het avondprogramma: Een documentaire over Frederick Franck, de oprichter van het Zen Zien Tekenen. Wens me succes want ik moet naar 'De Herberg' en er is net een hemelbreuk gaande met donderende stortregen. Hoera!

- Edith -

"Om in deze eeuw eens even op te houden met rondrennen, rustig in het gras te gaan zitten, de wereld af te draaien en de aarde weer te voelen, het oog toe te staan een wilg te zien, een wolk, een blad: dat is een onvergetelijke, wonderbaarlijke ervaring..''
Frederick Franck