Dag 2 05/05/2023 Dominicanenklooster, Huissen

8 mei 2023 - Zeist, Nederland

Op de slaapkamer, 07:05

Goedemorgen!

De eerste nacht is een feit. Ik heb heerlijk geslapen na een enerverende eerste ontmoeting met de anderen + de eerste twee programmapunten. Een Zen Zien Teken sessie met daarna een afsluitende meditatie. Als afsluiter na de meditatie nog even in 'De Herberg' wat gedronken & geknabbeld met nog wat anderen. Zo werd het zoetjes aan 22:30 voordat ik wegging. Gezellig!

Vanochtend start ik mijn ochtend met het Lauden in de kapel. Dat duurt 30 minuten en daarna is het tijd voor het ontbijt om 08:30. Na het ontbijt is er wat tijd om jezelf op te frissen waarna om 09:30 de 2e tekensessie Zen Zien Tekenen van start zal gaan. Na de sessie is er eigen tijd voor bijvoorbeeld wandelen, fietsen, tekenen of samenzijn. Om 17:30 is er de warme maaltijd. Na de maaltijd kan je er voor kiezen om de Vespers bij te wonen. Dit duurt ongeveer 30 minuten. Na het Vespers is er een avondprogramma waar we leren om tekeningen te kunnen lezen. Na het avondprogramma is er weer een afsluitende meditatie in de Binnenkamer.

Dit programma herhaalt zich in grote lijnen  op 06/05/2023

Een volle dag dus waar ik ontzettend naar uitkijk. Ik heb verder in een stilteruimte vlak bij mijn eigen kamer een machtig mooi beeld gezien dat ik wil gaan tekenen om 15:30 wanneer je eigen tijd krijgt. Ik kan niet wachten tot 08:00 uur. Dan start weer een nieuwe geweldige dag hier op het Dominicanenklooster.

- Edith-

Op de slaapkamer, 16:43

Kleine update omdat ik nu toch eigen tijd heb. Om 08:00 uur had ik het Lauden bijgewoond, een kaarsje aangestoken voor al mijn dierbaren en een traantje weggepinkt. Doet me toch wat. Om 08:30 het ontbijt  genuttigd en daarna naar het ochtendprogramma wat weer zeer interessant was. Dit keer hadden we geoefend met het loslaten van verwachtingen tijdens het tekenen en geoefend met het verwijderen je eigen kritische blik op je werk. ''Alles is goed, al zet je maar 1 lijn. Dat je iets creëert is al uniek''. Een openbaring.

Na het ochtendprogramma de middagviering meegedaan en daarna hadden we lunch om 12:30.

Om 13:30 was er nog een facultatieve Zen Zien Tekensessie. Ik vond het erg interessant. Het ging over de filosofie van waarnemen en hoe je dat dan uit op papier. " Dit papier bestaat uit alles wat niet papier is''. Mooi gezegd(e).

Om 15:00 uur was de sessie afgelopen en had je tijd voor jezelf tot aan 17:30  want dan is de gezamenlijke warme maaltijd. Voor de oplettende mensen onder ons, ik moet nu wel beginnen met het in de gaten houden van de tijd want het is nu 17:00 uur.

Zoals ik eerder al zei, wilde ik heel graag het beeld in de stilteruimte natekenen in mijn ''vrije tijd''. Dat heb ik dus gedaan, het was nog wel lastiger dan ik dacht omdat er ontzettend veel details in het beeld zaten. Na die tekening was het 16:04, ik had nog 1,5 uur tot aan de maaltijd dus ik dacht ik ga nog maar een voorwerp tekenen. Die lukte beter! Leuk om te zien dat je na 1,5 dag dag al zoveel bewuster bent van je omgeving bent dan voorheen.

- Edith -

" De roos kent geen waarom
  zij bloeit omdat zij bloeit:
  zij denkt niet aan zichzelf;
  vraagt niet of men haar ziet.''

Angelus Silesius

1. Inge:
    8 mei 2023
    Wat goed dat je daar tot nieuwe ideeën en gedachte golven wordt geleid.